Berlin
Fakta om Berlin
Hotell och boende
Karta över Berlin
Vädret i Berlin
Berlins historia
  Sevärdheter i Berlin
  Museer i Berlin
  Saker att göra
  Shopping i Berlin
  Transport i Berlin
  München
Fakta om München
Münchens historia
  Oktoberfest
  Sevärdheter i München
  Hamburg
Fakta om Hamburg
Hamburgs historia
  Sevärdheter i Hamburg
  Frankfurt
Fakta om Frankfurt
Frankfurts historia
  Sevärdheter i Frankfurt
  Andra städer
  Bremen
  Dortmund
  Dresden
  Düsseldorf
  Essen
  Hannover
  Köln
  Leipzig
  Nürnberg
  Stuttgart
  Sevärdheter
Andra världskrigets efterlämningar
  Tyska slott
  Berchtesgaden
  Övrigt
Resa till Tyskland
Jobba i Tyskland
Studera i Tyskland
Allmänna villkor och cookie-policy
Om oss & kontaktinfo
Admin
    1 € = 9,53 kr    🇩🇪

Kort historik om Stuttgart

Ett stuteri "stuttgarten" beläget på stadens plats gav Stuttgart dess namn och dess nutida historia tar sin början omkring år 950. Dock börjar allt mycket tidigare; här finns spår från ca 10 000 f.Kr. Under den yngre stenåldern och bronsåldern fanns bofasta på de många höjderna i och omkring den nuvarande staden. Kelterna har lämnat spår i form av vägar och gravhögar. Rester från romarnas tid syns i kastell, gårdar och vägar.

Att Stuttgart växer fram som bosättningsplats på 900-talet beror till stor del på kullarna. Dessa kullar som erbjöd frodig mark och nivåskillnader, gjorde att staden år 1219, i och med sin vinproduktion, fick stadsrättigheter. Stuttgart kom senare att bli huvud- och residensstad i Württemberg, som expanderade, och blev genom det allt rikare. Samtidigt anlades här ett dominikanerkloster. En tillfällig nedgång i ekonomin ägde rum under det trettioåriga kriget och den franska invasionen och det var inte förrän vid Napoleonkrigen som staden återhämtade sig.

Att Stuttgart återhämtat sig ekonomiskt beror till stor del på industrialiseringen. Här finns en mängd arbetsplatser med inriktning på vetenskap, akademi och forskning och här finns också två universitet och åtta fackhögskolor, två Max-Planck-institut och ett antal forskningsinstitut. Vid sidan av detta är Stuttgart en av världens fyra bilhuvudstäder. Sedan dagen då Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach tillverkade den första lätta och snabba bensinmotorn i staden har den varit bilens hemstad. Daimlers och Maybachs bensinmotor byggdes i ett före detta växthus och det är idag en av de mest välbesökta platserna i Stuttgart. Ett annat viktigt besöksmål är Mercedes-Benz Museum som är det enda museet i världen som visar hela bilindustrins historia - utan en enda lucka.

Dagen arkitektur är mestadels av modernt snitt på grund av de fyra bombangrepp som Stuttgart utsattes för under andra världskriget. Franska trupper intog under krigets slutskede staden men den låg på amerikanskt område varför fransmännen fick backa undan. En av de byggnader som står kvar idag är det gamla slottet vars historia sträcker sig tillbaka till 900-talet och den vattenborg som skyddade stuteriet. Borgen har under åren byggts ut och under 1550-talet fick den sin slottskaraktär.

Stuttgart var huvudstad i Württemberg fram till 1918. År 1952 kom den att bli huvudstad i delstaten Baden-Württemberg vilken bildades då tre mindre sydvästtyska delstater slogs ihop. Hamnen i Stuttgart öppnades 1958 och tjugo år senare börja S-Bahn sin trafik. Stuttgart leds av en Oberbürgermeister och har sedan andra världskriget haft fyra borgmästare.

Skriv en kommentar